BVBA apotheek Patrick Meysen 3990 Peer : Welkom > Mantelzorger

Mantelzorger

Als mantelzorger sta je voor een enorme taak. Je bent geen gezondheidsprofessional, maar je staat wel in voor de dagelijkse zorg van een persoon met een medische aandoening. Je eigen leven met werk, kinderen en sociale leven gaan gewoon door. Daarbij is het niet altijd even makkelijk om te gaan met het psychische aspect van sommige ziektes, wanneer het karakter van die persoon verandert. Anderen hebben niet altijd begrip voor je situatie, waardoor je je eenzaam gaat voelen.

Vraag jezelf het volgende af. Hoe verdeel jij je tijd nu tussen mantelzorg en je andere verantwoordelijkheden? Wat kan beter of anders? Hoe ga jij goed zorgen voor jezelf?

Als je jezelf verwaarloost, kun je in een neerwaartse spiraal belanden. Je bent vermoeid, gestrest en gefrustreerd waardoor je negatieve gedachten en gevoelens krijgt voor je naaste. Hier voel je je dan vervolgens schuldig over waardoor je negatieve gevoelens en gedachten krijgt over jezelf. Dit kost veel energie waardoor je vermoeidheid verder toeneemt enz. Je kunt deze cirkel enkel doorbreken door goed voor jezelf te zorgen!

Om fysiek en geestelijk gezond te blijven, zijn volgende aspecten van belang: slapen, eten, bewegen en lief zijn voor jezelf.

Tips om te slapen

  • Ga iets anders doen als je niet kunt slapen. Sta op, ga naar een andere kamer en doe iets ontspannend.
  • Lig je te piekeren? Schrijf deze gedachten op/van je af. Neem je voor er morgen wat mee te doen.
  • Zorg ervoor dat je slaapkamer donker is. Zware overgordijnen houden het ook licht buiten als de zon opkomt. Ventileer de ruimte voldoende en zorg voor een opgeruimde slaapkamer.
  • Sluit eventueel storende geluiden uit door oordopjes te gebruiken.
  • Is je matras toe aan vervanging? Of misschien wel je hele bed? Een hoofdkussen op maat kan ook wonderen doen.
  • Vermijd vlak voor het slapengaan prikkels zoals TV of naar het nieuws op de radio luisteren. Een ontspannend boek kan wel helpen om je oogleden zwaar te maken.
  • Beweeg overdag voldoende, maar doe geen zware fysieke inspanningen in de uren voor je gaat slapen.
  • Vermijd overdag slapen.
  • Vermijd stimulerende stoffen zoals cafeïne, alcohol en nicotine, ze maken het in- en doorslapen moeilijker.

Tips voor een gezonde voeding

  • Zorg voor regelmaat:
    • Eet op regelmatige tijdstippen;
    • Sla geen maaltijden over;
    • Neem 3 hoofdmaaltijden en eventueel twee tussendoortjes.
  • Eet gevarieerd.
  • Eet voornamelijk plantaardig, beperk het gebruik van dierlijke voedingsmiddelen tot enkele keren per week.
  • Beperk vette en suikerrijke voeding, vermijd bewerkte voedingsmiddelen.
  • Eet 2 keer groente en 2 tot 3 stukken fruit per dag.
  • Eet voldoende vezels uit volkoren brood, volkoren pasta, bruine rijst, haver, ongesuikerde muesli, groenten, fruit,…
  • Wees matig met zout.
  • Drink niet meer dan 1 glas alcohol per dag.

Tips om te bewegen

  • Kun of wil je je naaste liever niet alleen laten? Er zijn voldoende mogelijkheden om thuis te sporten. Op Youtube of in de app store kun je sportvideo’s en programma’s vinden, waarvoor je enkel een sportmatje nodig hebt.
  • Voorkom veel en langdurig zitten. Sta het liefst elk half uur even recht en probeer zoveel mogelijk activiteiten rechtstaand te doen, zoals telefoneren.
  • Weinig tijd? Doe work-outs van 1, 7,10 of 15 minuten. Op Youtube en in de app store heb je toegang tot een eindeloze voorraad video’s en programma’s.
  • Bouw oefeningen in tijdens je dagelijkse bezigheden. Loop een paar keer extra de trap op en af achter elkaar, zak een paar keer door je knieën met een volle wasmand, hurk boven het toilet, til beiden knieën op terwijl je op een stoel zit,...
  • Balansoefeningen zijn erg belangrijk om het risico op vallen op oudere leeftijd te beperken. Ga tijdens staande activiteiten op één been staan, bijvoorbeeld tijdens het tandenpoetsen. Wissel zeker af, zodat je niet alleen je dominante been traint.

Tips om lief te zijn voor jezelf

  • Geef je emoties van tijd tot tijd de ruimte. Je hoeft niet altijd sterk te zijn. Ga even uithuilen bij een vriendin, ook al heb je je sociale contacten verwaarloosd. Vertel hoe het er thuis aan toegaat, bespreek je frustraties, uit je boosheid. Het is geen verraad naar je naaste toe en bovendien helpt het anderen om je situatie beter te begrijpen.
  • Neem de tijd voor activiteiten waarvan je gemoed verbetert. Zet vrolijk muziek op, lach, dans en maak plezier zonder je daar schuldig over te voelen.
  • Neem voldoende tijd voor jezelf en verwen jezelf eens goed. Beloon jezelf met een cadeautje. Neem een bad met je favoriete producten, verzorg je lichaam. Ga lekker naar de kapper of je nagels laten doen of neem een massage.
  • Neem de tijd om eens niets te doen, om te genieten. Maak een wandeling in de natuur, drink een glaasje wijn, lees een boek.
  • Onderneem activiteiten om te ontspannen. Doe ademhalingsoefeningen, yoga of mindfulness.
  • Durf nee te zeggen als je het druk hebt. Je kunt niet altijd klaarstaan voor iedereen en altijd maar hooi op je vork bijnemen.
  • Eet gezond en beweeg.